Zabudnite na asfalt

Rotterdam dostane cestu z plastu

Rotterdam dostane cestu z plastu Výstavba ciest je dnes základom rozvoja regiónu. V Holandsku sa namiesto tradičného asfaltu rozhodli použiť na stavbu ciest umelú hmotu. Presnejšie PET fľaše. Inžinieri tvrdia, že takéto cesty sú výhodnejšie ako tie asfaltové a navyše pomôžu svetu s odpadovým hospodárstvom a recykláciou.

Rotterdam dostane cestu z plastu
Výstavba ciest je dnes základom rozvoja regiónu. V Holandsku sa namiesto tradičného asfaltu rozhodli použiť na stavbu ciest umelú hmotu. Presnejšie PET fľaše. Inžinieri tvrdia, že takéto cesty sú výhodnejšie ako tie asfaltové a navyše pomôžu svetu s odpadovým hospodárstvom a recykláciou.

Rotterdam dostane cestu z plastu
Výstavba ciest je dnes základom rozvoja regiónu. V Holandsku sa namiesto tradičného asfaltu rozhodli použiť na stavbu ciest umelú hmotu. Presnejšie PET fľaše. Inžinieri tvrdia, že takéto cesty sú výhodnejšie ako tie asfaltové a navyše pomôžu svetu s odpadovým hospodárstvom a recykláciou.

Cesty z PET fliaš oznámila spoločnosť VolkerWessels.
„Vidíme tu mnoho výhod. V prvom rade má byť
plastová cesta odolnejšia teplotným výkyvom, pričom
si svoju tvarovú stálosť má zachovávať v teplotnom rozsahu od –40 až do +80 °C. Na rozdiel od asfaltových komunikácií by tak plastové cesty výborne
odolávali tropickým horúčavám a nedeformovali by sa ani pod ťažkou kamiónovou dopravou,“ tvrdia inžinieri z VolkerWessels. Ide o zelené riešenie a perfektné využitie v rámci odpadového hospodárstva a recyklácie. Plastové cesty budú mať dutý profil, takže v nich môžete viezť rôzne inžinierske siete či kanály na odpadovú vodu. Jednoduchá je aj konštrukcia, keďže panely z plastu sa dajú vyrobiť v továrni a jednoducho priniesť na miesto stavby a poskladať ako kocky z lega. Výstavba komunikácie by
si tak nežiadala časovo náročné uzávierky a obchádzky a mohla by namiesto rokov trvať len týždne. VolkerWessels už na svoje cesty z plastu vlastní patent. Ročne pri výrobe asfaltu potrebného pre komunikácie vyprodukuje svet až 1,6 mil. ton oxidu uhličitého, používanie recyklovaných plastov by toto číslo niekoľkonásobne znížilo. „Plast ponúka všetky druhy výhod v porovnaní so súčasnými postupmi pri výstavbe ciest vrátane údržby,“ povedal riaditeľ subdivízie KWS Infra spoločnosti VolkerWessels Rolf Mars.
Cesty z plastu chce firma podrobiť rozsiahlemu testovaniu pri rôznych poveternostných
podmienkach – predovšetkým pri daždi alebo mraze. Prvé autá by po plastovej ceste, ktorá bude v Rotterdame, mohli prejsť do troch rokov. „Vybrali si holandský Rotterdam kvôli entuziazmu mesta pri využívaní zelených technológií v doprave a stavebníctve. K vývoju plastových ciest sa staviame pozitívne. Sme otvorení týmto experimentom, ktoré môžu priniesť veľké inovácie do praxe,“ zdôraznil Jaap Peters z miestneho úradu.

Infoblok: NA CESTY CHCÚ DÁVAŤ AJ SOLÁRNE PANELY

Nielen plastové fľaše, ale aj solárne panely by sa mohli objaviť ako povrch našich vozoviek. S takouto predstavou prišla spoločnosť Solar roadways z amerického Idaho. Za spoločnosťou stoja Scott a Julie
Bursawovci, ktorí už vybudovali menší počet slnečnými konektormi pokrytých ciest, aby otestovali, či ich koncept funguje. Cieľom nie je len nový povrch, ale aj výroba elektrickej energie. Cesty by mohli poskytnúť viac energie z obnoviteľných zdrojov energie ako celá krajina používa. Elektrina môže byť
prevedená do okolitých budov, štvrtí a miest, alebo sa môže používať na nabíjanie áut na elektrický pohon.

Autor: Ivan Werner · Foto: VolkerWessels